کاشت درخت مورینگا

کاشت درخت مورینگا

چگونگی کشت درخت مورینگا

مقدمه:

کشت درخت مورینگا از آن جهت سودمند است که مورینگا یکی از گیاهان بسیار مفید و از غنی ترین گیاهان در جهان است.  مورینگا برای تامین غذای انسان ، علوفه دام ، دارو ، رنگ ، کمپوست و تصفیه آب پیشنهاد می گردد.

برگهای مورینگا بتاکاروتن بیشتری نسبت به هویج ، پروتئین بیشتری از نخود فرنگی ، ویتامین C بیشتر از پرتقال ، کلسیم بیشتر از شیر ، پتاسیم بیشتر از موز و آهن بیشتر از اسفناج دارد.(6 فایده مورینگا اولیفیرا)

به اختصار :

  • مورینگا منبع در دسترس مواد مغذی و پروتئینی ضروری در طول سال است. این یک تقویت کننده عالی برای سیستم ایمنی بدن است.
  • وسیله ای برای بهبود و جلوگیری از سو تغذیه در نوزادان ، زنان باردار و شیرده است.
  • مورینگا در فصل بارندگی (مربوط به دوره گرسنگی است)برگهای بیشتری تولید می کند .
  • رشد ، پردازش و افزودن مورینگا به وعده غذایی (چای ، غذا ، سوپ ، …) آسان است.
  • پودر خشک مورینگا را می توان در بازارهای مورد نیاز فروخت .
ترکیبات مورینگا
بخشی از ترکیبات موجود در هر 100 گرم پودر مورینگا

 

مشخصات موردنیاز برای کشت درخت مورینگا اولیفیرا:

کشت درخت مورینگا

مشخصات مکان کشت :

قبل از کاشت درخت مورینگا لازم است در مورد مکان کشت اطمینان داشته باشید. مورینگا درختی است که رشد سریع داشته و تحمل شرایط محیطی گسترده ای دارد. دمای بین 25 تا 35 درجه سانتیگراد بهترین است ، اما می تواند تا دمای 48 درجه سانتیگراد در سایه را تحمل کند و همچنین می تواند در شرایط یخ زدگی خفیف زنده بماند.

میزان بارندگی سالانه 250 تا 1500 میلی متر باشد . بهترین منطقه در ارتفاعات کمتر از  600 متر است  اما می تواند در ارتفاعات تا 1200 متر در مناطق استوایی رشد کند(بیشتر بخوانید.)

خاک لوم (رس،شن،سیلت) با نور کامل خورشید یا خاک لوم شنی خوب زهکشی شده برای مورینگا مناسب است. از خاکهای رسی که در هنگام رطوبت چسبناک می شوند و یا و در هنگام خشک شدن بسیار سخت است خودداری کنید. مورینگا در شرایط آبیاری طولانی مدت ( غرق آبی زیاد ) و زهکشی نامناسب زنده نمی ماند.

نحوه تکثیر از طریق کشت بذر ، پیوند و یا قلمه زنی می باشد. بذر در عرض 2 هفته جوانه میزند ، و نهال درخت پس از حدود 2 سال گل می دهد.

برای مطالعه بیشتر 1 2 

 

تکثیر مورینگا:

کاشت درخت مورینگا بذر
نهال مورینگا 35 روزه

دستورالعمل های کشت بذر مورینگا :

گودالی پهن به عمق حدود 50 سانتی متر را حفر کنید.( 50 در 50 ) کود کمپوست یا کود را به میزان 5 کیلوگرم در هر گودال قبل از کاشت بذر با خاک سطحی مخلوط کنید. در هر گودال در عمق 2 سانتی متری یک یا دو بذر مورینگا بکارید . بذرها 5 الی 12 روز بعد کاشتن جوانه می زنند. اگر دو دانه جوانه زد ، نهال ضعیف تر را زمانی که به حدود 30 سانتی متر می رسند حذف کنید.( ادامه مطلب )

برای تولید بذر ، برگ و غلاف : فاصله 3 تا 5 متری بین کشت ها قرار دهید.

به منظور تولید انبوه برگ : فاصله 10 تا 20 سانتی متری در ردیف های 30 تا 50 سانتی متری مناسب است.

 مورینگا در اکثر خاک ها بدون افزودن کود رشد خوبی دارد. با این حال ، برای رشد مطلوب و عملکرد بهتر ، کود دهی در زمان کاشت و حداقل یک بار سالیانه قبل از فصل بارندگی توصیه می شود.

کاشت درخت مورینگا از طریق بذر بسیار بهتر و امکان به ثمر رسیدن بیشتر است.

در اطراف درخت ( 10 تا 20 سانتی متری ) گودالی حفر کنید و  تقریباً 300 گرم کود ازت تجاری برای هر درخت بپاشید . یا کود کمپوست و یا کود ترکیب شده با گیاه ( کود گیاهی ) به میزان 1 تا 2 کیلوگرم برای هر درخت استفاده کنید.برای رشد بهینه توصیه می شود در 3 ماه اول پس از کشت بذر به طور منظم آبیاری کنید. پس از رشد اولیه مورینگا به ندرت به آبیاری احتیاج دارد مگر اینکه پژمردگی مداوم مشهود باشد.

کشت انبوه نهال مورینگا :

نهال را در سینی ، گلدان های جداگانه ، کیسه های پلاستیکی یا بسترهای بذر  با زهکشی مناسب کشت کنید.

خاک مناسب برای تولید نهال : پیت ماس ، خاک گلدان تجاری ،  خاک ترکیب شده با ماسه و پوسته گیاهان و کمپوست باشد و آبیاری باید هر روز صبح در صورت لزوم انجام شود ( سطح خاک مرطوب باشد کافی است ) همچنین حداقل یک ماه پس از کاشت می توانید نهال را در زمین اصلی کشت کنید.

قلمه زنی درخت مورینگا:

کاشت درخت مورینگا از طریق قلمه زنی رشد سریعتری نسبت به کشت بذر دارد اما ریشه کم عمق رشد می کند . احتمال ابتلا به تنش رطوبت و یا آسیب دیدن در برابر باد در این روش بیشتر می شود.

از قلمه هایی به طول 45-150 سانتی متر با قطرهای 4-16 سانتی متر و حداقل یک ساله برای قلمه زنی استفاده کنید. حدود یک سوم از قلمه را در خاک نرم فرو کنید.

قلمه ها را می توان 3 روز قبل از کشت در محل مناسب نگهداری کرد. خاک را به صورت مرتب مرطوب نگه دارید ( اما خیس نکنید ) قلمه های تازه کاشته شده را بلافاصله پس از کاشت آبیاری کنید تا ریشه سریعتر رشد کند. در آب و هوای خشک در دو ماه اول به صورت مرتب آبیاری لازم است.

 

هرس کردن مورینگا چگونه است؟

برای افزایش شاخه ، افزایش عملکرد و تسهیل برداشت باید مورینگا اصلاح شود.( چرا )

 اگر درخت را بدون برش تنه اصلی هرس کنید ، درخت به صورت مستقیم و سریع رشد میکند و  برگها و غلافها فقط روی ساقه اولیه پدیدار می شود.

برای کمک به افزایش تولید شاخه ها و غلاف ها که از زمین به راحتی قابل دسترسی هستند ، شاخه های در حال رشد بالای درخت ( 10 سانتی متر بالایی ) را پس از 3 تا 5 ماه که ارتفاع درخت بین 60 سانتی متر تا یک متر رشد کرده ، هرس کنید.

پس از آن ، نوک ( 10 سانتی متر ) شاخه های در حال رشد ( شاخه های جوان 20 سانتی متری )  را برش دهید تا درخت بوته ای شود.

 

نکته : حتما از چاقوی تیز برای برش استفاده کنید. شاخه های جدید از زیر شاخه های هرس شده رشد می کنند.

هرس کردن مورینگا
شاخه های جدید از زیر شاخه هرس شده قبلی رشد می کند.

برداشت برگ مورینگا:

برگ ها را می توان پس از رسیدن ارتفاع درخت به حداقل 1.5 تا 2 متر ( بسته به نوع کشت و آبیاری  و هرس کردن بین 6 ماه تا یک سال زمان می برد.)  برداشت کرد. برگ ها را با چسباندن ساقه به شاخه برداشت کنید. هرس شاخه های جوان باعث پیشرفت شاخه های جانبی شده و درخت به صورت بوته ای رشد می کند.

به درخت اجازه دهید تا زمان برداشت بعدی تعدادی شاخه جدید تولید کند و شاخه های قدیمی تر رشد بیشتری کنند.  برگ های قدیمی را می توان از ساقه های سفت و سخت برداشت کرد که برای تهیه پودر برگ خشک مناسب تر است.

اگر به صورت انبوه کاشت درخت مورینگا را  انجام می دهید برای برداشت باید گیاه را در ارتفاع 10 تا 20 سانتی متری ببرید. درختان مورینگا معمولا بعد از دو سالگی به صورت سالانه و در بعضی مناطق دوبار در سال گل و میوه می دهند. غلاف ها را وقتی جوان ، لطیف و سبز هستند و قطر آنها حدود 1 سانتی متر است ، برداشت کنید و مانند لوبیا سبز مصرف کنید. غلاف های قدیمی رشته ای هستند و پوسته ای سخت ایجاد می کنند ، اما تفاله و دانه های نارس آنها تا کمی قبل از شروع فرآیند قابلیت مصرف خوراکی دارند.

 گلهای خشک شده برای تهیه چای مناسب هستند . بذر های مورینگا دوره خواب ندارند ، بنابراین می توان آنها را به محض بلوغ کاشت و توانایی جوانه زنی را تا یک سال حفظ خواهند کرد.

نحوه خشک کردن اصولی برگ های مورینگا

برداشت مورینگا
شاخه های مورینگا تازه برداشت شده
عضویت
اطلاع از
guest
24 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
همه کامنتها را نشان بده
مریم
مریم
2 سال قبل

بسیار ممنون از مطالب خوبتون

بهزاد هرمزی
بهزاد هرمزی
2 سال قبل

جالبه که این گیاه در منطقه ما رشد میکنه اما من تا حالا ندیدمش. امکان سفارش تعداد اندک بذر هم هست؟

احسان
احسان
2 سال قبل

با سلام
آیا این گیاه در مناطق مرکزی ایران که هوای گرم و خشک داره ، رشد میکنه؟

احسان پویا
ادمین
2 سال قبل
پاسخ به  احسان

سلام خدمت شما
منظورتون از رشد کردن کشت آن برای برداشت و فروش هست باید عرض کنم خیر مناسب این آب و هوا نیست ولی اگر منظور شما کشت در گلدان است بله میتوان در گلدان کاشت ولی در آب و هوای خشک رشد بالایی نخواهد داشت.

فرهاد خورسندی
فرهاد خورسندی
9 ماه قبل
پاسخ به  احسان پویا

با سلام
پرگرینا برای مناطق گرم و خشک مناسب تر از اولیفرا هست. برای عملکرد اقتصادی آبیاری مخصوصا در تابستان، مفید هست، اما به اندازه نه زیاد، چون کلاً درختان مورینگا به ماندابی و غرقابی حساس هستند. اگر شرایط حداقل دمایی در زمستان مناسب باشه، به نظرم در مناطق مرکزی هم می توان کاشت، اما طبق تجربه ای که قبلا در یزد داشتم، زمستان دما زیادی پایین می آید و باعث خشکی درختان حساس به سرما خواهد شد.

نیما
نیما
2 سال قبل

سلام میخواستم بدونم این گیاه برای منظور برداشت و فروش برگ درفضای باز منطقه ی شمال (مازندران)رشد کافی رو خواهد داشت؟ یا نیاز به محیط گلخونه ای داره

احسان پویا
ادمین
2 سال قبل
پاسخ به  نیما

سلام و احترام
در بررسی های تیم تحقیقات ایران مورینگا نتیجه به این صورت بوده است که به جز استانهای جنوب کشور که همزمان دمای آنها در همه فصول بالاست و به اندازه کافی شرجی است بقیه استانها ایران شرایط کاشت به گونه ای که صرفه اقتصادی داشته باشد را ندارند.

فرهاد خورسندی
فرهاد خورسندی
9 ماه قبل
پاسخ به  احسان پویا

با سلام
بطور کلی، مورینگا، هم اولیفرا هم پرگرینا، دمای -4 درجه رو مدت طولانی تحمل نمی کند. لذا، شاید مهمترین فاکتور اقلیمی همین حداقل دما باشه که اگر در منطقه طولانی مدت باشد، مورینگا خشک می کند. بخشی از مازندران و گلستان اگر فاکتور اقلیمی مناسب باشه (سرمازدگی در زمستان)، برای اولیفرا مناسب هست. برای پرگرینا هم به همان شرط، می تونه مناسب باشد.

عبدالباسط بلوچ‌شارکی

سلام، زمینی به مساحت ۶ هکتار با آب قنات در اطراف چابهار دارم:
۱- آیا این مساحت برای کشت توجیه اقتصادی دارد؟ ۲- میزان سوددهی و بازگشت سرمایه چندساله می‌باشد؟
۳- سوددهی برگ بیشتر است یا دانه‌ برای روغن‌گیری؟
۴- آیا می‌شود روش کشت ترکیبی انتخاب کرد و درخت را بصورت چتری پرورش داد، برگ‌ها را بدون قطع کردن سرشاخه جمع‌آوری نمود و دانه‌گیری هم کرد؟
۵- شرکت شما آمادگی برای سرمایه‌گذاری در این مساحت را دارد؟

احسان پویا
ادمین
1 سال قبل

سلام و احترام
برای مشورت و مشاوره در این مورد تماس بگیرید.
با تشکر

ساناز
ساناز
1 سال قبل

سلام،وقت بخیر،به صورت گلخانه ای هم قابل کشت هست؟یا هیدروپونیک؟

احسان پویا
ادمین
1 سال قبل
پاسخ به  ساناز

سلام و احترام
بله امکانش هست کشت گلخانه ای شود ولی معمولا در کشت گلخانه ای صرفه اقتصادی کافی ندارد.
برای مشاوره در این خصوص تماس بگیرید.

نادر ادیبی
نادر ادیبی
1 سال قبل

ممنون از آگاهی که در زمینه مورینگا به اشتراک گذاشتید

نادر ادیبی
نادر ادیبی
1 سال قبل

من هم مورینگا رو کاشتم ودارم به تولید انبوه میرسم
سپاس از مطالب مفید و خوب شما

احسان پویا
ادمین
1 سال قبل
پاسخ به  نادر ادیبی

سلام و احترام

مجموعه ایران مورینگا با تولید کنندگان زیادی همکاری میکند
پیشنهاد میکنم مشخصات خود را به عنوان تامین کننده در سایت ثبت نمایید.

خرسندیم که مطالب برای شما مفید بوده است

فرهاد خورسندی
فرهاد خورسندی
9 ماه قبل
پاسخ به  نادر ادیبی

با سلام
میشه لطفاً بفرمایید کجا کشت کردید؟ چند هکتار؟ اولیفرا یا پرگرینا (گازرخ) کاشتید؟ برای برگ یا دانه کاشتید؟ آیا سایت هم دارید؟
خیلی خوشحالم که اقدام کردید. ممنون می شم از اطلاعا شما.

تقی
تقی
8 ماه قبل

شماره تماستون لطف میکنین

حکیمی
حکیمی
7 ماه قبل

سلام.کدام نوع گیاه مورینگا در آب و هوای آبادان قابل کشت و صرفه اقتصادی است . تشکر. 09177169033

پرویز رئوفی
پرویز رئوفی
1 ماه قبل

باسلام۰بذرویانهال مورینگاراازکجا تهیه کنیم

پرویز رئوفی
پرویز رئوفی
1 ماه قبل

آیاقابلیت رشد درمناطق سردسیری راهم دارد،ممنون

سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبد خرید شما وجود ندارد.
واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
سوالی دارید؟از من بپرسید
24
0
نظرات شما را دوست خواهند داشت،کامنت بگذارید!x
0